Saturday, 28 December 2013

NODAME CANTABILE



~NODAME CANTABILE~

drama ni dah lama dah sbnrnya.. klu xsilap, dah disiarkan pd thn 2006...
but, akhir thn 2013 bru aku jumpa drama ni...
NODAME CANTABILE juga di'movie'kan...
ada extra episode at European...

ni barisan pelakonnya:



Ueno Juri as Noda Megumi @ Nodame
-Piano-
she prefers playing by ear rather than reading the music score...
kdg2 dgn hanya mendengar shj lagu, dia dpt terjemahkan dgn pianonya...


Tamaki Hiroshi as Chiaki Shinichi
-Piano/Violin/Conducting-
antara violin n piano, dia lebih mahir bermain violin
wlupun dia telah lama belajar piano..
sbb tu dia lanjutkan pelajarannya dlm bidang piano..
namun, dlm diam dia mula berminat untk mjd conductor...
pertemuan secara tidak sengaja dengan Nodame
memberi dirinya peluang mjd conductor utk S-OKE...
(S untuk Special n OKE untuk Orchestra)


Eita as Mine Ryutaro
-Violin-
pemain violin yg berjiwa rock yg akhirnya memilih classic...
menganggap dirinya adalah sahabat baik kpd Chiaki...



Koide Keisuke as Okuyama Masumi
-Timpani-
inilah penyebab aku jumpa drama NODAME CANTABILE (^^,)..
dia pernah berlakon dlm Rookies..
wlupun mula2 dia agak err.. err.. tapi akhirnya dia dah lurus...
hehe..


Mizukawa Asami as Miki Kiyora
-Violin-
sangat mahir dlm violin...


Takenaka Naoto as Franz Strezemann
(tp nodame panggil dia Milch Holstein)
-conductor-
dia ni merupakan conductor terkenal n dialah yg menubuhkan S-OKE,
yg terdiri drpd pelajar yg XPERNAH menyertai ORCHESTRA(mcm pelajar2 lemah laa..)
tetapi di saat akhir dia meninggalkan S-OKE
untuk mjd conductor kpd A-OKE(pelajar2 elit)

namun, sbnrnya tujuannya baik...
dia ingin memberi peluang kpd CHIAKI utk mjd conductor S-OKE
pd mlm persembahan antara S-OKE dan A-OKE wlupun
pd mulanya dia tidak menyukai chiaki yg agak sombong...

Chiaki yg tidak pernah menjd conductor orchestra menyahut cabaran Strezmann..
ketika dia bertungkus lumus utk menghasilkan persembahan yg baik,
dia sedar akan kesilapan dirinya dan faham akan tujuan strezmann.. dia mula berubah...

ni baru permulaannya tau... ada mcm2 lg benda yg xterduga akan muncul...
persahabatan, love, kejayaan, cemburu, kasih sayang....
semuanya ada dlm:




persembahan terakhir CHIAKI di JEPUN sblm ke eropah









wlupun ada yg mengkritik bhw citer ni boring, but bg aku sgt2 BEST giler...
aku suka... nampak mcm real jer mereka main...
(aku xtau mereka main betul2 @ tidak)
tp klu tgk kat sini(minit 9.40), si CHIAKI tu conduct orchestra tu sendirik...
n sini si Nodame pun bleh main piano...
ntah la...

drama ni juga m'buatkan aku teringat time aku keja part-time dulo2...
ada sorg kwn aku ni tanya dekat aku..

"dlm byk2 alat muzik, hang teringin nak main yg mana?"
dia tanya aku soalan tu la time aku tgh dok jaga kaunter kat bhgn stationery..
kwn aku tuu main gitar, n baru2 ni band dia dpt naib johan utk pertandingan anjuran RTM...

since org xramai masa tuu, aku terus jwb la..
"ada 2 alat muzik yg aku teringin nak main..
Piano and Biola..."

aku rasa mcm mereka yg main piano n biola ni
dr kalangan org yg ska membaca..
dr kalangan budak pandai..
dr kalangan org kaya..

tp ni bukanlah bermakna org yg main alat muzik selain piano n biola tu pemalas, xpandai or miskin..
bukan yer.. but it's my perception to those yg main biola n piano..

persepsi aku dekat org yg ska main gitar:
mereka ni sukakan kebebasan, ska meluahkan perasaan dgn petikan gitar, agak baran/degil orgnya tetapi dlm masa yg sama dia akan mjaga perasaan org lain...

klu yg suka main drum: dia ni agak bermasalah, kisah hidupnya agak misteri, suka bersendirian, tetapi ada juga antara pemain drum ni penghidup suasana; means mereka ni happy-go-lucky laa...

utk org yg main trumpet/flute/oboe: mereka2 ni agak pendiam orgnya, ada yg mukanya sentiasa senyum, ada yg sentiasa masam n serius mukanya... tetapi apabila mereka mula suka akan seseorg, mereka ini adalah antara yg romantiko but not playboyas!! hehe...

*at least aku teringin nak gesek biola sekali jer.. xpun nak tekan piano2 tuu...
even xreti pun nak main biola n piano..(^^,) aminnn....*

perahan idea addinfarhani...('',)